Koncentrat, izolat, hydrolizat białka - co to jest?

Utworzone przez: Mariusz Nowak | 2020-06-26

Izolat, koncentrat czy hydrolizat? To pytanie, które powinny zadać sobie wszystkie osoby znajdujące się na początku swojej walki o wymarzoną sylwetkę oraz budujące masę mięśniową. Istnieją bowiem 3 typy białka serwatkowego, będącego najpopularniejszą odżywką wśród sportowców i osób aktywnych. Wybór tego odpowiedniego może mieć ogromny wpływ na postępy, jakie będziesz osiągać. Sprawdź więc jakie są różnice między poszczególnymi odżywkami.

A dlaczego warto w ogóle korzystać z białka serwatkowego? Przede wszystkim dlatego, że pozwala znacząco zwiększyć efektywność treningów, przyspieszyć regenerację organizmu i oczywiście szybciej zbudować masę mięśniową.

Spis treści

  1. Hydrolizat, koncentrat i izolat, czyli ogromny wybór protein dla sportowców
  2. Czym jest hydrolizat białka?
  3. Czym jest izolat białka?
  4. Czym jest koncentrat białka?
  5. Jakie białko wybrać?
  6. Szukasz odpowiedniej odżywki? Wybierz dobrze!

Hydrolizat, koncentrat i izolat, czyli ogromny wybór protein dla sportowców

Zanim jednak przejdziemy do opisu poszczególnych typów białka serwatkowego, przyjrzyjmy się bliżej działaniu oraz efektom, jakie daje. Dzięki temu rozwiejesz wszelkie swoje wątpliwości dotyczące korzystania z odżywek i bez obaw sięgniesz po wysokiej jakości produkt.

Czym w ogóle jest białko serwatkowe? To produkt wytwarzany z serwatki, która poddawana jest licznym procesom mającym na celu usunięcie tłuszczu i laktozy. W ten sposób powstaje popularna wśród sportowców odżywka zawierająca duże ilości białka, które z kolei jest niezbędne w procesie budowy masy mięśniowej. Stanowi źródło istotnych dla sportowców aminokwasów, które bardzo szybko wchłaniają się do mięśni.

Białko serwatkowe zawiera niezbędne aminokwasy, takie jak leucyna, izoleucyna i walina. Przyspieszają one nie tylko proces budowania masy, ale również regeneracji mięśni czy spalania tkanki tłuszczowej. Wszystko to sprawia, że z białka serwatkowego korzysta wiele osób, chcących uzyskać piękną sylwetkę tak szybko, jak to tylko możliwe.

W sklepach znajdziesz trzy typy odżywek - hydrolizat, koncentrat oraz izolat, które różnią się od siebie, inaczej wpływając na organizmy osób ćwiczących. Sprawdź, czym się charakteryzują i który z produktów będzie najlepszy dla ciebie!

Czym jest hydrolizat białka?

Na pierwszy ogień pójdzie hydrolizat białka (WPH – Whey Protein Hydrolizate), ponieważ według większości specjalistów oraz sportowców, jest to najskuteczniejsza odżywka, jaką możesz zakupić. Otrzymuje się go w procesie hydrolizy, która pozwala na rozbicie długich łańcuchów peptydowych i tym samym uzyskanie doskonałej przyswajalności, a także wyeliminowanie zbędnych cukrów oraz tłuszczów.

Skąd bierze się skuteczność odżywki? Hydrolizat białka to synonim doskonałej jakości, wynikającej z wysokiego stopnia strawności oraz wartości biologicznej. Przyswaja się lepiej niż koncentrat czy izolat, zawiera najwięcej protein, a do tego nie dostarczy twojemu organizmowi jakichkolwiek niepożądanych substancji. Dlatego też jest tak chętnie stosowany przez doświadczonych sportowców, zapewniając większą skuteczność treningów.

Czym jest hydrolizat białka

Kto powinien stosować hydrolizat białka serwatkowego? Zazwyczaj korzystają z niego wyczynowi sportowcy, którzy chcą osiągać najlepsze wyniki i których stać na zakup najdroższych odżywek. Jednakże WPH mogą stosować praktycznie wszyscy, również osoby cierpiące z powodu alergii, nietolerancji pokarmowych albo częstych niestrawności. Jest to odżywka będąca również świetnym uzupełnieniem rygorystycznej diety, np. ketogenicznej i sposobem na regenerację organizmu.

Kiedy spożywać hydrolizat białka? Rano, przed, w trakcie albo po treningu.

Hydrolizat białka serwatkowego - zalety

  • Najwyższa zawartość białka spośród wszystkich dostępnych odżywek tego typu (nawet 100%).
  • Najlepsza przyswajalność i wysoki stopień strawności.
  • Niska zawartość tłuszczu i zbędnych składników.
  • Doskonałe wsparcie w budowaniu masy mięśniowej, spalaniu tkanki tłuszczowej i regeneracji organizmu.
  • Przyjazny alergikom oraz osobom z różnymi dolegliwościami układu pokarmowego.

Hydrolizat białka serwatkowego - wady

  • Najwyższa cena spośród wszystkich dostępnych na rynku białek serwatkowych.

Czym jest izolat białka?

Kolejnym sposobem na szybszy przyrost masy mięśniowej jest izolat białka (WPI – Whey Protein Isolate), który powstaje w wyniku połączenia procesów ultrafiltracji oraz wymiany jonowej. Dzięki odpowiedniej filtracji białek (lepszej, niż np. w produkcji koncentratu), uzyskuje się produkt zawierający mnóstwo peptydów oraz doskonały profil aminokwasowy. Co z tego wynika? Przede wszystkim bardzo dobra wchłanialność, lekkostrawność oraz niewiele składników niepożądanych, takich jak tłuszcze i cukry.

Izolat białka, pod względem zawartości protein, plasuje się pomiędzy hydrolizatem a koncentratem. Dzięki zawartości około 80-90% białka jest bardzo często wybierany przez osoby aktywnie ćwiczące, ponieważ pozwala szybciej rozbudować masę mięśniową oraz spalić tkankę tłuszczową.

Czym jest izolat białka

Kto powinien stosować izolat białka serwatkowego? Właściwie każdy, kto chce osiągnąć jeszcze lepsze efekty treningu. Polecany jest nawet osobom początkującym, a ze względu na bardzo dobrą wchłanialność, odżywkę tę bardzo często wybierają kulturyści. Co więcej, WPI powoduje uwolnienie hormonów anabolicznych, takich jak insulina, które mają wpływ na wzrost mięśni.

Kiedy spożywać izolat białka? Rankiem oraz wtedy, gdy organizm jest najbardziej narażony na katabolizm (przed treningiem i po jego przeprowadzeniu).

Izolat białka serwatkowego - zalety

  • Wysoka zawartość białka (80-90%).
  • Krótki czas wchłaniania i lekkostrawność.
  • Dobra rozpuszczalność i przyjemny smak.
  • Niska zawartość niepożądanych składników, takich jak tłuszcze czy węglowodany.
  • Uniwersalność zastosowania - zarówno do rozbudowy masy mięśniowej, jak i spalania tkanki tłuszczowej.
  • Możliwość stosowania izolatu w porach okołotreningowych.

Izolat białka serwatkowego - wady

  • Cena izolatu, która jest co prawda niższa od WPH, ale wyższa od koncentratów.

Czym jest koncentrat białka?

Na koniec pozostawiliśmy koncentrat białka (WPC - Whey Protein Concentrate), który jest składnikiem zdecydowanej większości odżywek proteinowych. Produkuje się go w oparciu o mikro- lub ultrafiltrację białka serwatki, w wyniku czego powstaje produkt niezwykle ekonomiczny, a przy tym skuteczny w procesie rozbudowy mięśni czy spalania tkanki tłuszczowej.

W koncentracie zawarte jest zwykle 60-80% czystego białka, a niewielka ilość tłuszczów i cukrów sprawia, że również w tym wypadku możemy mówić o wysokiej skuteczności odżywki. Wpływa na nią dobra przyswajalność i lekkostrawność, a także duże podobieństwo do profilu aminokwasów, jakie znajdują się w ciele człowieka. Koncentrat trawi się od 2 do 4 godzin, co jest oczywiście wynikiem gorszym, niż w przypadku izolatu czy hydrolizatu, jednak wciąż jest to akceptowalny poziom. Tym bardziej, że znakomity w tym przypadku jest stosunek ceny do jakości (kilogram WPC można kupić już za około 50 zł).

Czym jest koncentrat białka

Kto powinien stosować koncentrat białka? Jest to preparat niezwykle uniwersalny, który ze względu na swoją skuteczność oraz niską cenę stosowany jest powszechnie - zarówno przez osoby rozbudowujące masę mięśniową, jak i pragnące zrzucić zbędne kilogramy. Ze względu na dłuższy czas wchłaniania oraz wyższą zawartość tłuszczów i węglowodanów, wyczynowym sportowcom zaleca się korzystanie z izolatów oraz hydrolizatów.

Kiedy spożywać koncentrat białka? Najlepiej w ciągu dnia albo bezpośrednio przed treningiem - ze względu na dłuższy czas trawienia nie warto stosować odżywki z rana oraz po ćwiczeniach.

Koncentrat białka - zalety

  • Najlepszy stosunek ceny do jakości spośród wszystkich dostępnych białek serwatkowych.
  • Dobra rozpuszczalność i przyjemny smak.
  • Doskonałe wsparcie w rozbudowie mięśni.
  • Polecany osobom początkującym i chcącym skutecznie uzupełnić codzienną dietę.

Koncentrat białka - wady

  • Dłuższy czas wchłaniania i trawienia niż w przypadku innych białek serwatkowych.
  • Wyższa niż w przypadku izolatów i hydrolizatów zawartość tłuszczów i węglowodanów.
  • Niepolecany do stosowania rano i po treningu.

Jakie białko wybrać?

Koncentrat, izolat, hydrolizat? Wybór wbrew pozorom nie jest taki łatwy, bo każde z białek serwatkowych ma swoje zalety i wady. Bardzo wiele zależy przede wszystkim od twoich indywidualnych potrzeb, diety, a także celów treningowych. Jeżeli trenujesz wyczynowo i zależy ci na tym, aby osiągnąć znakomite wyniki, wybierz hydrolizat. Jeśli natomiast rozbudowujesz masę mięśniową i chcesz zrobić to jak najszybciej, postaw na izolat. A w sytuacji, gdy zależy ci przede wszystkim na najtańszym produkcie, warto wybrać hydroizolat.

Pamiętaj! Kupując odżywki białkowe zwróć również uwagę na pory stosowania. Choć wszystkie będą świetnym wsparciem treningu, nie każdy preparat warto stosować z rana czy po treningu (np. koncentraty)!

A jeżeli nie chcesz wybierać konkretnego białka i wolisz korzystać z właściwości, jakie daje każde z nich, możesz zainwestować w specjalną mieszankę. W sklepach dostępne są bowiem odżywki, które mają w swoim składzie zarówno koncentrat, jak również izolat oraz hydrolizolat. Przykład takiego produktu to Nutrigo Lab Mass, który jest prawdziwą bombą proteinową, zalecaną kulturystom, sportowcom siłowym oraz osobom chcącym jak najszybciej uzyskać wymarzoną sylwetkę.

Oprócz tego, że takie odżywki posiadają odpowiednią zawartość białka, są często uzupełniane o dodatkowe, wartościowe składniki, jak kreatyna, BCAA czy l-glutamina. Dzięki temu efekty mogą przyjść jeszcze szybciej, a ty będziesz mieć więcej sił do treningu. No i na koniec - smak. W przypadku Nutrigo Lab Mass mamy do czynienia z wanilią i czekoladą, dzięki czemu taki proteinowy shake nie tylko przyniesie pożądane efekty, ale również poprawi twoje samopoczucie.

Szukasz odpowiedniej odżywki? Wybierz dobrze!

Pamiętaj też o tym, że podczas wyboru odpowiedniej odżywki warto kierować się nie tylko jej typem, ale również jakością. Inwestuj przede wszystkim w te preparaty, które tworzone są przez cenionych producentów i które cieszą się dobrymi opiniami wśród użytkowników. Swój wybór możesz skonsultować z trenerem personalnym albo dietetykiem - dzięki temu nie tylko szybciej osiągniesz najlepsze efekty, ale i unikniesz niepożądanych skutków ubocznych.

No i na koniec najważniejsze - żadna odżywka nie będzie skuteczna, jeżeli nie przyłożysz się do ćwiczeń. Białko powinno stanowić dodatek do treningu i zbilansowanej diety, a nie na odwrót. Tylko dzięki temu zbudujesz wymarzoną masę mięśniową, zyskasz wspaniałą sylwetkę i zrzucisz zbędne kilogramy!