Cheat day, cheat meal - czy jest konieczny, zdrowy?

Utworzone przez: Mariusz Nowak | 2020-04-29

Świat pełen reklam czy znajomi, którzy beztrosko sięgają po jedzenie zakazane na diecie – to i wiele innych rzeczy nie ułatwia sprawy. W związku z tym część osób praktykuje cheat meal lub nawet cheat day, czyli małe odstępstwa, które nie liczą się wobec naszej codziennej diety.

Cheat day i cheat meal – czym są?

Dieta jest wymagająca psychicznie. To nie tylko zmiana przyzwyczajeń, ale także ograniczenie wielu składników, które obecne były na co dzień w naszym jadłospisie. To wszystko może powodować frustrację, zdenerwowanie, a nawet obniżenie nastroju. Oprócz tego różne zachcianki, których nie możemy spełnić, mogą źle wpływać na nasze samopoczucie. Jednak wiele osób wychodzi z założenia, że jednorazowe odstępstwo nie wpłynie drastycznie na wyniki – ważniejsze jest trzymanie się diety na co dzień. W związku z tym, od czasu do czasu część osób pozwala sobie na pojedyncze „oszukane posiłki” – tzw. cheat meal – lub nawet cały dzień, podczas którego można wybaczyć sobie wszelkie grzeszki – tzw. cheat day. Te małe odstępstwa nie liczą się do codziennego, często wymagającego dbania o to, co jemy – mają więc być pewnego rodzaju wentylem bezpieczeństwa. Jednak żeby było to skuteczne i nie wpłynęło negatywnie na całą ciężką pracę, jaką na co dzień wkładamy w pracę nad swoje ciało, należy trzymać się kilku zasad. Wiele osób różnie stosuje cheat day lub cheat meal, mają też one zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Potrafią one być również pomocne, a także zgubne dla utrzymania prawidłowej wagi.

Jaki cel ma cheat day?

cheat meal - cel

Cheat day lub cheat meal, odpowiednio zastosowany, ma służyć przede wszystkim naszej psychice. Podczas diety jest ona narażona na wiele stresu. Zarówno restrykcyjny sposób odżywiania, jak i codzienne spotkania z różnego rodzaju pokusami nadwyrężają silną wolę, mogą prowadzić do obniżenia nastroju, jego wahań czy drażliwości. Gdy dodamy do tego zmęczenie spowodowane treningiem, sytuacja potrafi być naprawdę wymagająca dla każdego z nas. W związku z tym oszukany dzień lub posiłek pozwala wprowadzić równowagę i ułatwić tę ciężką pracę, jaką na co dzień wkładamy w podążanie w kierunku wymarzonej sylwetki i zdrowia. Działa on na wielu poziomach – po pierwsze może być traktowany jako nagroda za nasze codzienne starania. Po drugie, może być on elementem regeneracji. Tak, jak nasze mięśnie odpoczywają i nabierają siły między treningami, tak nasza psychika i ciało mogą odpocząć podczas pojedynczego odstępstwa od codziennego trzymania diety i wzmocnić się w codziennych staraniach, a także przyspieszyć regenerację organizmu. Cheat meal (cheat day także) może być traktowany jako swego rodzaju bufor – nie musimy odmawiać spotkań ze znajomymi czy kawałka ciasta u rodziny, a zaraz po nim wrócić do codziennego pilnowania swojego sposobu odżywiania.

Cheat meal a organizm

organizm

Oszukany posiłek lub dzień wydaje się kuszącą opcją. Jak jednak działa on na organizm? Przy długotrwałym stosowaniu konkretnej diety, nagłe sięgnięcie po coś niezdrowego może wywołać szok. Jednak nie zawsze ma to negatywne znaczenie. Trzymanie się konkretnego jadłospisu może powodować spowolnienie metabolizmu, a tym samym zatrzymanie dalszych postępów. Jeśli nasza waga nie chce drgnąć lub nie satysfakcjonują nas postępy, dobrym pomysłem może być właśnie małe złamanie diety. Może to zmotywować rozleniwiony metabolizm i przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej. Trzeba jednak pamiętać, że złamanie diety może się wiązać także z innymi konsekwencjami. Jest to dość poważne obciążenie dla organizmu. Najczęściej objawia się to problemami trawiennymi i uczuciem ciężkości. Jednak odpowiednie przygotowanie może pomóc jak najlepiej to przetrwać. Pomocne może być zaplanowanie kolejnych posiłków tak, by były lekkostrawne. Dobrym pomysłem może być sięgnięcie po probiotyki. Wspomogą one trawienie, a także pozwolą zachować równowagę w jelitach, które jak najlepiej muszą spełnić swoją funkcję. Dobre przygotowanie pozwoli w pełni cieszyć się zasłużonym oszukanym posiłkiem lub dniem, może być też pomocne, jeśli planujemy wypad z przyjaciółmi czy rodzinną imprezę.

Cheat day czy cheat meal?

Cheat meal, cheat day – każda opcja może wydawać się kusząca. Co jednak jest lepszym wyborem? Cały dzień, w którego trakcie możemy pozwolić sobie na odstępstwa, jest dużym szokiem dla organizmu i mogą sobie na niego pozwolić wyłącznie osoby zdrowe i na redukcji. Podczas niego należy także trzymać się kilku zasad – jedną z nich jest nieprzekraczanie 4000 kcal dziennie. Wiele osób podczas oszukanego dnia decyduje się na obżarstwo, które negatywnie odbija się na zdrowiu i samopoczuciu. Trzymanie się górnej granicy zapewnia optymalne efekty. Ważna jest także częstotliwość – jeśli decydujemy się na cały luźniejszy dzień, nie powinien być on stosowany częściej niż co dwa tygodnie. Źle stosowany cheat day może rozregulować metabolizm, prowadzić do skoków cukru, a także odkładania się tkanki tłuszczowej. Cały dzień odstępstw nie tylko wywołuje szok w organizmie, ale także jest ogromnym testem dla psychiki. To wszystko powoduje, że o wiele bezpieczniejszym rozwiązaniem jest cheat meal. Poprawia on samopoczucie i pozwala rozruszać metabolizm, a jednocześnie ogranicza ryzyko związane z obżarstwem. Niektórzy dietetycy pozwalają na tego typu oszustwa nawet codziennie przy zachowaniu odpowiednich zasad.

Cheat meal – zalety

Cheat meal ma wiele zalet – zarówno dla naszego organizmu, jak i psychiki. To nie tylko małe ulegnięcie swoim zachciankom – mądrze stosowany może dać wymierne korzyści. Pierwszym plusem stosowania oszukanego posiłku jest jego wpływ na układ hormonalny. Podnosi poziom leptyny – enzymu odpowiedzialnego za regulację apetytu. Gdy trzymamy dietę, obniża się jego poziom lub pojawia się nadwrażliwość na niego, a tym samym – zwiększa się łaknienie, co zdecydowanie utrudnia pilnowanie jadłospisu. Aby podbić poziom leptyny, należy wybrać posiłki bogate w węglowodany. Jednak tego typu zabieg jest możliwy wyłącznie, gdy jesteśmy na ujemny bilansie kalorycznym. W innym przypadku zazwyczaj poziom tego enzymu jest na odpowiednim poziomie i nie jest konieczne dodatkowe jego podbijanie. Jednak największą zaletą, jaką ma cheat meal, jest aspekt psychologiczny. Nie musi nas już nic więcej omijać, nie musimy wiecznie sobie wszystkiego odmawiać, możemy także wynagrodzić się za trud związany z pilnowaniem swojego jadłospisu. Cheat meal także doskonale działa jako czynnik, który pomoże rozruszać metabolizm, który przy długotrwałym stosowaniu diety może zostać spowolniony. Taki stan rzeczy nie tylko utrudnia utratę kolejnych kilogramów, ale także może prowadzić do sytuacji, że po skończonej diecie nadmiarowe kilogramy szybko wrócą.

Cheat meal – wady

wady i zalety

Cheat meal jednak ma nie tylko zalety, ale też swoje wady. Może być on sporym zagrożeniem wobec naszej diety. Jeśli wiemy, że jednorazowe odstępstwo złamie naszą silną wolę i skończy się obżarstwem, powinniśmy zrezygnować z oszukanego posiłku. Warto pamiętać, że tego rodzaju drobne oszustwa nie są konieczne – to jedynie opcja, na którą nie zawsze trzeba się decydować, a według wielu osób warto omijać ja z daleka. Gdy decydujemy się na cheat meal – lub nawet cheat day – nie kontrolujemy podaży kalorycznej, co może skutecznie utrudnić zmniejszanie masy ciała i spowolnić postęp. To oznacza, że nie można mieć wszystkiego i musimy wybrać, na czym zależy nam bardziej. Oprócz tego cheat meal może powodować nieprzyjemne i niepożądane objawy ze strony naszego organizmu. Często po nim odczuwamy niestrawność, ociężałość, a nawet ból. Nie można też zapominać o wyrzucie insuliny, który spowodowany jest niezdrowym jedzeniem. Może to prowadzić nie tylko do nieprzyjemnych objawów, ale też obciążenia wątroby i jelit. Wysokie stężenie cukru we krwi może także być sygnałem dla organizmu do odłożenia tkanki tłuszczowej, a tym samym – do utrudnienia utraty kilogramów.

Jak stosować cheat meal?

Cheat meal to nadal dobra opcja dla wielu z nas na poradzenie sobie z codziennymi trudami diety. Jednak, aby w pełni go wykorzystać i nie zaprzepaścić efektów odchudzania, należy trzymać się kilku zasad. Jeśli współpracujemy z dietetykiem, poradzi nam on co do częstotliwości stosowania oszukanego posiłku – jednak najczęściej jest to raz w tygodniu. Jeśli stosujemy dietę ze względu na stan zdrowia, nie powinniśmy sięgać po produkty, które źle na nie wpłyną. Warto także mimo wszystko sprawdzać kaloryczność tego rodzaju posiłku – po mniejsze przekąski możemy sięgać częściej, jeśli oczywiście mieszczą się one w naszym jadłospisie. Jednorazowa zachcianka nie powinna także przekraczać 1000 kcal. Nie powinna ona także być wymówką do sięgania po niezdrowe rzeczy czy złamania silnej woli. Z tego względu dobrze jest wyrobić sobie swojego rodzaju rutynę lub sięgać po oszukany posiłek, gdy czujemy, że już nie mamy siły. Nie można także zapominać o regularnej aktywności fizycznej, która zminimalizuje efekty jednorazowej zwiększonej podaży kalorycznej. Warto, by nasze plany treningowe zostały dostosowane do naszej diety. Pomocne w odchudzaniu mimo odstępstw mogą być także suplementy diety, takie jak te z serii Nutrigo Lab.

Cheat meal a odchudzanie

Odchudzanie to codzienna, ciężka praca nad swoim ciałem i słabościami. Odstępstwa od diety mogą utrudniać osiągnięcie celu. Jeśli jednak będziemy trzymać się zasad co do stosowania tego typu małych oszustw, nie powinny one istotnie wpływać na cały proces utraty wagi. Ważne jest jednak, by na co dzień ściśle trzymać się diety. Aby skutecznie tracić kilogramy, istotne jest także wdrożenie regularnej aktywności fizycznej. Dzięki niej nie tylko zadbamy o swoje ciało, ale też utrzymamy ujemny bilans kaloryczny oraz zmotywujemy układ hormonalny do pracy, co będzie skutkowało utratą wagi. Warto także pomyśleć o odstępstwie od diety, gdy obserwujemy zatrzymanie w procesie chudnięcia. Zwiększona kaloryczność posiłku i dodatkowe węglowodany mogą zmotywować metabolizm, który podczas diety potrafi zwolnić. Nie można też zapominać o psychicznym aspekcie oszukanego posiłku. Rozdrażnienie, zmęczenie, zniechęcenie – to wszystko jest nie tylko skutkiem odrzucenia dotychczasowego stylu życia, ale także obniżonej wartości odżywczej codziennych posiłków. Jej jednorazowe zwiększenie najczęściej pozwala poradzić sobie z tego rodzaju objawami. Oprócz tego cheat meal może być formą nagrody – zwiększa to motywację do codziennej walki o lepsze ciało. Oszukany posiłek może przynieść wiele pożytku – warto jednak do niego podchodzić z głową.

Alternatywy dla cheat day

Jednak cheat day czy cheat meal nie są jedynymi opcjami, gdy stosujemy dietę. Można sięgnąć także po refeed lub diet break. Choć te nazwy brzmią tajemniczo, ich zasady są dość proste. Refeed to dzień, w którym zwiększamy podaż węglowodanów przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości białka w diecie. Od oszukanego dnia odróżnia go to, że nie zwiększamy całkowitej podaży kalorycznej – w tej kwestii trzymamy się założeń naszej diety. Jest to opcja bezpieczniejsza, która nie wprowadzi rewolucji w naszym organizmie. Żeby jednak w całości wykorzystać jego potencjał, należy odpowiednio go zaplanować, tak, by ogólny bilans kaloryczny zawsze mieścił się w naszych założeniach. Druga opcja – diet break – trwa dłużej, bo najczęściej dwa tygodnie. Polega na tym, by zwiększyć podaż kaloryczną do poziomu zapewniającego wyłącznie utrzymanie wagi. Zazwyczaj w trakcie diet breaka możemy spodziewać się drobnego wzrostu masy ciała, jednak najczęściej jest on związany z gromadzeniem wody. Po powrocie do diety szybko stracimy to, co przybraliśmy. Aby zapewnić sobie optymalne postępy, powinniśmy pamiętać o właściwej częstotliwości tego rodzaju przerwy. Najczęściej zalecane jest wykonywanie jej nie częściej niż co trzy miesiące.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Cheat meal lub, w wyjątkowych sytuacjach, cheat day, to opcja, która wielu z nas może pomóc wytrwać podczas diety. Jednak bardzo ważne jest, by trzymać się do zaleceń w takiej sytuacji. Trzeba pamiętać, że jeśli wdrażamy dietę ze względu na stan zdrowia, należy się jej bezwzględnie trzymać. Wszelkiego rodzaju odstępstwa mogą mieć zły wpływ na nasz organizm. Zanim zdecydujemy się wdrożyć cheat meal lub cheat day, dobrze jest sprawdzić swój stan zdrowia. Jeśli współpracujemy z dietetykiem, warto jest tego typu decyzję z nim skonsultować. Cheat meal powinien także być swego rodzaju nagrodą. Gdy skrupulatnie trzymamy dietę, jeden oszukany posiłek nie zostanie nawet zauważony w dłuższej perspektywie. Jeśli jednak nadal odczuwamy wyrzuty sumienia, dobrze jest zrezygnować z tego rodzaju odstępstw. Warto także zastanowić się nad alternatywami, jakimi jest refeed lub diet break, które są mniej drastyczne i mogą przynieść więcej pożytku. Warto także zwrócić uwagę na to, co jemy podczas oszukanego posiłku lub dnia. Mniejsze przekąski możemy stosować częściej, jednak mocno przetworzone jedzenie, takie jak fast food, powinno być dawkowane ostrożnie i niezbyt często.